Wednesday, March 30, 2011

Sungai Lui - Aizat Amdan







Pejamkan matamu untukku

Dengarlah dunia berkata-kata

Usah kau ragu di sini tempatmu

Walau berubah di mata kita tetap indah

Selagi kau masih percaya



Ketawa kecewa terpisah

Jalan yang lurus kian berhalang

Adakah semua ini yang ku inginkan

Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata

Ku harap ku masih percaya



Adakah semua ini yang ku inginkan

Ataupun hanya mengejar dunia semata-mata

Ku harap kau masih percaya



Buka matamu

Biar aku memelukmu

Kita bersama masih muda masih mentah

Ku harap kau masih percaya



Selama ini selama ini

Selama ini selama ini

Selama ini selama ini

Selama ini


Sunday, March 27, 2011

awh...my phone can't on...Nokia X3-02 baru beli dah rosak

Hampeh betul.... frustated,my new phone is broken
telefon baru beli seminggu lalu dah rosak.. siap beli kat nokia center lagii....zitron plak tue....ke aku yang kena tipu nie...

geramnya(>_<) ....bengong betul.... semuanya betul...so mad right now

pasni kena gi nokia care center plak.... kos lagi!!!ingat senang ke?
nape lak dioarang suka menyusahkan org. baik pakai fon murah2 je...tapi kekal lama....tak boleh...takde camera...takde email...(=.=)...famili dah naik risau sbb tak angkat fon...mana taknya dia off terus....
 kesabaran tahap maksimum dah nie....kat dalam panas mendidih

Friday, March 25, 2011

support earth hour!!

MISSION SUCCESS.... BEYOND AN HOUR... :)


During earth hour and after earth hour
At 8:30 PM on Saturday 26th March 2011, lights will switch off around the globe for Earth Hour and people will commit to actions that go beyond the hour.
With Earth Hour almost upon us, our thoughts are with the people of Japan during this incredibly challenging and sad time for their country.

http://www.pocoyo.com/earth_hour_2011.html


Earth Hour is organized by WWF. With almost 5 million supporters and a global network in over 100 countries/territories, it’s one of the world's largest and most respected independent conservation organizations. WWF’s mission is to stop the degradation of the Earth's natural environment and build a future where people live in harmony with nature.

Thursday, March 24, 2011

Opera Mini-fy your phone today!

Anda idamkan peluang untuk melayari Internet dan laman web Facebook di smartphone seperti rakan-rakan anda yang lain? Berita baik untuk anda semua, Churpers, kerana kami mempunyai tawaran hebat untuk pengguna telefon bimbit biasa juga! Dengan DiGi, anda mempunyai peluang untuk download Opera Mini dengan PERCUMA! Ya betul, PERCUMA! SMS “OPERA” dan hantar ke 2000. Bukan itu sahaja, jika anda adalah prepaid sub, anda mempunyai peluang untuk memenangi 1MB PERCUMA penggunaan data jika anda tekan link FREE 1MB di Opera Mini anda. Promosi ini tidak akhir disini, Churper, kerana anda boleh jadi salah satu yang beruntung untuk memenangi HTC Mozart dengan membuka Opera Mini dan klik pada Refer-A-Friend. Opera Mini merupakan browser yang mampu memadatkan data sehingga 6x lebih cepat yang membolehkan anda melayari Internet dengan lebih cepat dan murah. Jangan melepaskan promosi ini! Download Opera Mini anda hari ini! Kongsilah berita baik ini kepada semua!

Operamini

Tuesday, March 22, 2011

Promosi Digi 1-31 mac

DiGi bakal menghujani anda dengan pelbagai ganjaran menarik setiap kali anda isi semula dengan pelan-pelan DiGi Prepaid™, tetapi apakan daya, setiap promosi menarik pasti mempunyai tempoh masa yang terhad. Sila ambil perhatian bahawa promosi ini akan berlangsung dari 1st March - 31st March sahaja. Jadi jika anda gemar mengumpul ganjaran-ganjaran menarik, tungga apa lagi - isi semula sekarang juga. Lebih banyak anda isi semula, lebih banyaklah ganjaran yang bakal anda dapat!


http://www.churpchurp.com/admyablogspotcom/share/digi-superreload

Monday, March 21, 2011

Pengajaran Tsunami Japan

Baru-baru ini ,kita digemparkan dengan berita yang mengejutkan,Jepun dilanda gempa bumi pada paras 9 magnitud- gempa bumi paling dahsyat sejak 140 tahun  lalu dan tsunami-ombak besar setinggi 10 meter,adalah antara salah satu tsunami yang besar yang pernah melanda dunia...


Rakyat Jepun kini tinggal sehelai sepinggang,kehilangan harta benda,anak.ibu bapa,saudara mara.Namun yang terselamat masih mengharap keajaiban berlaku,ahli keluarga ditemui...Dengan bekalan makanan,air,elektrik dan keperluan yang tidak mencukupi..tambahan pula,kebimbangan tentang kesan radiasi Loji Nuklear yang meletup memberi cabaran besar kepada mereka yang melalui..bak kata pepatah "berat mata memandang,berat lagi bahu memikul....

Namun,bukan berita tsunami yang mahu dibicarakan...Liputan akhbar,internet semuanya telah menceritakan tentang laporan terkini keadaan di Jepun..Bagi yang mahu membantu,apa kata dermakan apa yang termampu...
Donate blanket for japan

Disebalik tragedi yang berlaku,ada hikmahnya...
Kejadian tsunami mengingatkan kita akan kebesaran Allah s.w.t
Peringatan kepada umat manusia:
Dalam surah al-Ankabut ayat 40 Allah SWT berfirman bermaksud:


“Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggemparkan bumi; dan ada yang Kami timbuskan dia di bumi; dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan (ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri.”

Insafilah peringatan Allah dalam surah ar-Rum ayat 41 yang bermaksud:


“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”. Surah Ar-Rum, Verse : 41 - 41

Kerosakan kepada alam sekeliling kita menyebabkan sistem ekologi yang dahulunya seimbang,kini menjadi kucar-kacir..Ini semua adalah perbuatan kita manusia yang tamak,rakus memusnahkan alam demi kepentingan diri sendiri.

Si Ibu gembira dapat berjumpa dengan anaknya kembali


 Musibah yang melanda kita mengajar kita untuk sentiasa mengingatiNya dan beribadat kepadaNya..Manusia sentiasa alpa dan lupa akan siapa dirinya di muka bumi...Lebih banyak kemungkaran berlaku apabila kita lupa kepada Yang Maha Pencipta.Oleh itu,marilah kita sama-sama lakukan ibadah dan berdoa agar sentiasa dijauhi musibah..

Kita tidak tahu bila ajal akan datang menjemput...oleh itu...sediakan persiapan, agar kita bertemu denganNYA dalam keadaan yang diredhai dan tidak disesali...Sebagai hambaNya..bersyukurlah dan redha dengan apa yang dimiliki..kerana sesungguhnya ia bukan milik kita yang abadi

Redha
Bencana seperti tsunami,gempa bumi memberi makna kepada kita erti keredhaan...Kita perlu redha dengan musibah yang menimpa...hilang harta benda....ahli keluarga...kekayaan dan semangat yang kita miliki...
Teringat kata-kata..."tidak bertukar qadar kecuali dengan doa".Walaupun perit dan payah kita untuk hadapinya namun ia adalah ujian daripada Allah untuk melihat sejauh mana ketabahan hambaNya...
 
Nilai-nilai positif orang Jepun yang perlu dicontohi hadapi bencana...sesuatu yang sukar kita lihat di lain-lain tempat.Inilah yang patut kita contohi...
1)Tenang..
2)Bersabar
3)Sentiasa memberi kerjasama
 
Ini dapat ditunjukkan apabila mereka sanggup beratur untuk mendapatkan bekalan air dan makanan

Thursday, March 17, 2011

ETS(Electric Train Services)

1st time in my life,i'm taking Electric train ETS.Sudden meeting in Ipoh, make me choose the faster public  transport going to Ipoh...because i'm afraid to drive......


So,when my brother pick up me at ISM,I;m telling him that i have to buy train ticket to Ipoh immediately...because i got meeting at Ipoh next morning...


So i don't have any choice except using ETS as suggest by my friend because i must arrive at Ipoh around 8.30am...ETS save my life because the earliest train is 6.20am



The price is double from normal price which cost rm30 from KL sentral- Ipoh... 
KLSENTRAL - IPOH?(earliest train
6.20am-8.30am(1 hour 57 min)3 stop


IPOH- KL SENTRAL(last train)
6.30-8.47(2 hour 15 min)9 stop
It boarding exactly on time and depart also on time..so if u boarding by ETS u doesn/t want miss the train...Inside the rain boasts rows of bright and comfortable reclining seats..There;s a cabin space on top of the seats for us to put our luggage in and the windows were huge and wide with adjustable blinds





Beside that,they have tray to put meal and plug beside cushion near window in case you want charge your phone...i like that....

As for the speed of the train, it was varying with a maximum of about 145km/h, as shown on the LCD screen. I was happy to know that the speed increase was gradual instead of sudden, and it was comfortable enough for me to read a book inside without feeling dizzy. The LCD screen in front of us was showing reruns of Tom and Jerry the whole time, which was good because it’s the type of show you could watch without audio



The toilet was surprisingly new and tidy, with no unpleasant smell. This was definitely a HUGE difference from the toilet in the normal train. Let’s just say I wouldn’t want to dwell into that! Anyway, the toilet in ETS was relatively spacious, with a clean toilet bowl, sufficient supply of toilet paper and a basin with an automatic tap!
Overall, the ETS is definitely a comfortable and refreshing experience, punctual and efficient, with a price! So would I do it again?....new experience with great feeling...my tense going to meeting disappear once i'm boarding with ets
More information about the ticket prices, schedule and where to purchase tickets can be found here:


Tuesday, March 15, 2011

10 petanda dia jodoh kita



Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?
Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :
1. Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.
2. Senang Bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.
3. Terima Kita Seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.
4. Sentiasa Jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.
5. Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.
6. Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?
7. Memahami Diri Kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.
8. Tampilkan Kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9. Kata Hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.
10. Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.
credit to iluvislam.com

Tuesday, March 8, 2011

Lambat Bertemu Jodoh

 Perkongsian Kak Noor,
thanks kak nor,

Mengapa kita lambat bertemu jodoh? Menurut satu artikel yang saya baca, ada 6 faktor mengapa kita masih tidak bertemu jodoh. Berikut saya kongsikan artikel tersebut. Semoga ada manfaat.





Usaha sudah dibuat tapi mengapa masih ada yang tidak bertemu jodoh? Menurut Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah, lambat bertemu jodoh ini mungkin disebabkan:

1. Usaha Belum Sempurna

“Usaha sudah dibuat tapi usaha yang sesuai dengan matlamat yang hendak dicapai itu tidak dilakukan. Usahanya masih belum betul, masih belum sempurna. Kurang ‘munasib’.

Saya bertanya kepada seorang ulama, ‘Kenapa ustaz, orang ini sudah mandi bunga sampai 99 kali tapi masih tidak bertemu jodoh?


Di mana silapnya?’ Dia jawab begini, ‘Mungkin dalam perancangan Allah, usahanya ialah mandi air bunga 101 kali, tapi dia berhenti pada tahap 99 kali.’ Mesejnya ialah, mungkin kita patah semangat di tengah jalan. Jawapannya ialah, cuba dan cuba lagi.



2. Belum Benar-benar Bersedia

“Pasangan sudah ada tetapi orang yang hendak mencari jodoh itu belum benar-benar bersedia. Orang yang bersedia adalah orang yang benar-benar merasakan dirinya macam nak jadi suami, macam jadi jadi isteri.



Satu contoh mudah, orang yang tak ada anak, selepas mengambil anak angkat, dengan izin Allah, mudah mengandung. Sebab bila dia ambil anak angkat, si suami telah menjadi bapa dan si isteri telah menjadi ibu. Jadi telah bersedia untuk dikurniakan anak.



Begitu juga orang yang hendak berkahwin. Adakah telah benar-benar bersedia untuk menjadi suami atau isteri? Adakah telah bersedia di segi hati, jiwa, fizikal, mental, intelek. Contohnya di segi fizikal, sentiasa menjaga ketrampilan tak kira bila dan di mana.



3. Tiada Daya Penarik

“Diri kita macam magnet yang boleh menarik bakal pasangan kita atau sesiapa pun untuk sayang pada kita. Daya tarikan ini berpusat di hati.



Caranya ialah dengan mengisi hati kita dengan sifat-sifat yang sempurna dan positif. Kalau kita benci pada orang, takut-takut orang yang patut sayang pada kita masih tertahan untuk meminang. Jadi cuba maafkan semua orang. Mudah-mudahan dengan sebab memaafkan semua orang, orang yang bakal jadi tunang akan datang meminang.



“Kita perlu perbanyakkan istighfar, solat taubat, solat hajat, istikharah, witir dan sebagainya untuk cuci hati kita. Maka hati kita akan jadi magnet untuk menarik orang yang sesuai dengan kita untuk mudah datang, sama ada bakal pasangan atau sesiapa saja.



4. Doa Tidak Makbul

“Kita berdoa untuk mendapatkan jodoh. Allah telah berfirman: “Mintalah kepada-Ku nescaya Aku perkenankan…” Persoalannya, kenapa masih tidak bertemu jodoh? Salah satu punca doa tidak makbul ialah hati masih kotor, rezeki masih belum berkat, zakat masih belum sempurna dan sebagainya. Hati yang masih kotor bermakna masih benci atau sakit hati pada orang.


5. Restu Ibu Bapa Belum Total

“Jodoh tak sampai juga mungkin disebabkan restu emak bapak tidak total. Emak bapak masih rasa tak berapa sedap untuk lepaskan anak. Tanya pada emak, ‘Mak benar-benar redha tak saya berumahtangga?’ Ada emak yang anak sulungnya tak mahu dilepaskan, anak bongsu apatah lagi. Itu yang kadang-kadang susah hendak dapat jodoh. Emak mahu anaknya kahwin tapi dalam hati masih tidak benar-benar redha untuk lepaskan. Ini satu masalah yang besar.

Banyak kes yang saya jumpa, bila emaknya benar-benar redha, terus dapat jodoh yang baik.


6. Faktor Metafizikal


“Kadang-kadang tak bertemu jodoh juga disebabkan ada faktor-faktor metafizikal yang susah hendak dijelaskan.


Contohnya terkena sihir atau gangguan ilmu hitam yang kadang-kadang susah hendak dijelaskan secara saintifik. Tapi ini wujud dan berlaku. Sebab sihir sudah ada sejak zaman jahiliah dulu sampai sekarang.


Jika ini berlaku, carilah jalan untuk benteng diri kita atau pulihkan diri kita dengan cara-cara yang munasabah untuk mengatasi masalah belum bertemu jodoh.”

Source: fazilzurakil

Moga-moga dengan panduan-panduan artikel yang diberi...memudahkan kawan,sepupu,anak saudara,kakak, adik korang yang satu nie didekatkan jodoh ....AMINN...

60 petua mendapatkan pasangan

Topik minggu nie dah jadi minggu cinta....tak tahu angin dari mana....lepas sorang sorang tanya pasal bila nak kahwin.... pastu mulala share petua-petua nak dapatkan pasangan...tips mencari suami...sebab tu topik minggu ni dah lain macam skit(bukan sikit...banyak!!!)
Apa-apa pun thanks to all of you... yang putus2 doakan fara kahwin cepat...
Jadi,apa yang korang share tue,fara kongsikan kat sini...mana tahu bole jadi panduan kat orang lain...


1. Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.


2. Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3. Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu jodoh.

4. Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti “magnet” yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5. Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6. Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7. Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8. Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9. Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10. Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.


12. Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.



13. Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).



14. Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.



15. Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.



16. Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.



17. Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.



18. Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.



19. Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.



20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.



21. Untuk wanita, jangan jual mahal terhadap bakal pasangan. Tetapi, nyatakan dengan hikmah kepadanya yang anda amat sukar untuk berkenalan dengan lelaki lain.



22. Kebanyakan lelaki mudah tertarik kepada perempuan yang simple, tidak materialistik, mudah berterima kasih dan redha dengan setiap pemberian lelaki tersebut.



23. Orang perempuan mudah tertarik kepada lelaki yang memberi perhatian, penghargaan dan penghormatan kepada mereka. Justeru, orang lelaki janganlah terlalu jimat atau kedekut.



24. Orang lelaki perlu belajar mengenal kerenah orang perempuan. perasaan, pemikiran, kehendak, keperluan, kesukaan dan kebenciannya.



25. Elakkan memberi tumpuan kepada kelemahan dan kesilapan kecil yang ada pada bakal pasangan. Jangan sesekali mengutuk atau memalukan bakal pasangan.



26. Senyuman ikhlas, wajah yang menawan dan bahasa badan yang penuh kemesraan akan menambat lelaki terhadap wanita.



27. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang ada persamaan dan ada perbezaan sifat, tindakan dan minat. Terlalu banyak persamaan membosankan. Banyak sangat perbezaan menyesakkan.



28. Orang mudah tertarik kepada bakal pasangan yang ada sikap dan sifat yang saling mengimbangi dan melengkapkan sikap dan sifatnya.



29. Walaupun belum kenal rapat dengan bakal pasangan, nyatakan yang anda sering merasa atau berfikir seperti yang dia rasa atau fikir. Keserasian adalah tarikan.



30. Perempuan membentuk hubungan dengan berbual dan bercakap. Lelaki bentuk hubungan dengan melakukan sesuatu kegiatan secara bersama.



31. Orang mudah tertawan kepada bakal pasangan yang mempunyai persamaan daripada berbagai segi seperti kefahaman politik, aktiviti keagamaan, sikap terhadap harta, wang dan hobi.



32. Dua orang yang amat banyak perbezaan boleh serasi antara satu sama lain jika mempunyai satu atau dua persamaan yang mendalam seperti suka kepada kucing, suka melancong atau suka ramai anak.



33. Tindakan yang serentak akan menarik bakal pasangan terhadap anda. Contohnya, serentak berpaling, serentak angkat gelas, serentak berdiri, serentak nak ke tandas.



34. Tawan hati bakal pasangan dengan pamerkan emosi yang sama terhadap sesuatu kejadian atau peristiwa – sama-sama gembira, sedih, terperanjat, benci, simpati dan sebagainya.



35. Dua insan mudah serasi jika mempunyai pentafsiran yang sama mengenai hubungan – tahap keakraban, kebebasan, kebergantungan, pemberian, pengorbanan dan sebagainya.



36. Kenalpasti ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri yang disukai oleh bakal pasangan anda. Bentuk ciri-ciri ini dalam diri anda dan pamerkan kepadanya yang anda mempunyai ciri-ciri tersebut.



37. Semua orang mencari cinta sejati tanpa syarat. Bakal pasangan anda akan tertarik kepada anda jika anda mengasihinya bukan kerana wajah, harta, keturunan atau glamornya.



38. Bakal pasangan akan tertawan kepada anda jika anda dapat bantu mengukuhkan imej dirinya, rangsang semangatnya dan pupuk keyakinan dirinya.



39. Keikhlasan amat penting dalam memuji atau memotivasi bakal pasangan. Jika kita didapati bohong, dia akan terus menjauhkan diri daripada kita.



40. Pujian yang berhikmah dan ikhlas bertindak sebagai magnet yang menarik anda kepada bakal pasangan. Pujian daripada kawan baru lebih bermakna dan berkesan berbanding pujian daripada kawan lama.



41. Ulang sebut perkataan, ayat atau slogan yang digemari bakal pasangan anda. Ini menyebabkan dia rasa istimewa dan dihargai dan akan tertawan kepada anda.



42. Kenalpasti keistimewaan bakal pasangan anda yang orang lain tidak nampak. Sampaikan kehebatan ini dengan bersemangat dan dia akan mudah tertawan kepada anda.



43. Untuk bakal pasangan yang popular dan sering dipuji , cari pujian yang original untuk menambat hatinya. Untuk orang yang tidak popular, sebarang pujian amat dialukan dan dihargai.



44. Beri penghargaan serta merta kepada setiap pencapaian atau kejayaan bakal pasangan. Ini membelai dan melembutkan hatinya terhadap anda.



45. Jika bakal pasangan memuji anda, pamerkan keseronokan anda dengan senyuman dan ucapan terima kasih dan bersyukur. Dia akan rasa dihargai.



46. Cari keunikan, kelucuan atau ‘kegilaan’ bakal pasangan anda. Nyatakan yang anda suka kepadanya sebab keunikan tersebut. Ini buat dia rasa istimewa.



47. Ramai pasangan sengsara bila isteri terlalu cantik atau suami terlalu handsome. Justeru, cari bakal pasangan yang setara dan sepadan dengan kita.



48. Orang yang merasa dirinya hodoh sukar untuk mendapat pasangan. Carilah kecantikan yang ada pada anda dan bentuk keyakinan diri. Hati yang suci dan keyakinan yang tinggi menyerlahkan kecantikan anda.



49. Wanita mudah tertawan kepada lelaki yang gentleman – bersopan santun, suka membantu, menghormati wanita, berani dan yakin diri.



50. Untuk jadi lebih menawan, berterusan belajar, perbaiki perangai dan peribadi, baiki kemahiran komunikasi, murnikan hati, pemaaf dan sentiasa bersangka baik.



51. Lelaki harus mempamerkan sifat kelelakiannya di samping memasukkan sifat perempuan dalam dirinya seperti lebih prihatin, memahami emosi , timbang rasa, dan gunakan gerak batin.



52. Perempuan harus mempamerkan sifat kewanitaan disamping menghayati sifat lelaki seperti minat dalam politik, sukan, memancing, dan aktiviti macho yang lain. Bertindak bijak tapi, jangan terlalu bijak.



53. Untuk menambat hati wanita, kerap bertanya tentang perasaannya, aktiviti yang dijalankannya, kegemarannya, kebenciannya atau sebarang perkara yang berkaitan dengan emosi.



54. Sebelum benar-benar rapat, orang perempuan harus elakkan diri dari bertanya bakal pasangan mengenai perasaannya mengenai sesuatu perkara, peristiwa atau situasi.



55. Orang lelaki amat pantang bila bakal pasangan menempelak atau menunjukkan kesilapan atau kebodohan lelaki tersebut. Ini cara terbaik memutuskan hubungan.



56. Orang perempuan mudah tertawan kepada lelaki yang boleh mengaku salah, meminta maaf, meminta bantuan, bertolak ansur, pandai mendengar, bersabar dan lemah lembut terhadap wanita.



57. Bila bercakap dengan lelaki, orang perempuan harus fokus kepada fakta dan sampaikan secara ringkas. Penjelasan yang berjela-jela dan memasukkan unsur perasaan akan membunuh minat lelaki terhadapnya.



58. Jika orang perempuan marah, pujuklah dengan kasih sayang. Tanya Kenapa dia marah, dengari dengan teliti dan jangan komen atau cuba beri nasihat. Orang perempuan mudah sayang pada lelaki yang pandai mendengar dan sensitif kepada perasaannya.



59. Jika lelaki marah, jangan sibuk nak tanya Kenapa dia marah. Pamerkan kasih sayang dan bentuk suasana yang tenang. Doakan dia dan beri masa untuk dia merawat dirinya sendiri.



60. Fahami bahawa orang lelaki bercakap secara terus terang, ringkas dan objektif. Orang perempuan sering bercakap secara berlapik, terperinci dan banyak yang tersirat.

Monday, March 7, 2011

Coping with Stress(Stress Management)

Ways I Cope : Do you do any of these?If yes,you are coping with stress
Go through the checklist and put a check mark next to any item that describes how you reacted, even once, to a difficult situation, whether minor or major. If the item is a way you regularly react, put two checks. It is day to day situations that arise for you.


I confront the situation head on.

I distance myself from the situation.

I distance myself from myself.

I control myself.

I use relaxation techniques

I escape through dissociation or forgetting

I escape through abusing alcohol or other drugs (including prescription drugs)

I act to take care of things myself.

I become very aware of the needs and emotions of others.

I learn or develop special skills.

I call a friend

I call a supportive family member.

I call unsupportive friend or family member.

I keep on trying and trying and trying.

I become very tolerant.

I try to get all the facts.

I imagine the worst possible ending.

I debate things within myself.

I try to see the situation as positive.

I see myself as bad.

I see myself as a failure.

I shame myself.

I accept responsibility when appropriate.

I create appropriate boundaries with other people.

I create rigid boundaries.

I give up my boundaries.

I use fantasy to escape.

I sleep.

I become totally involved in taking care of someone else, not myself.

I play down the seriousness of what is happening (minimize).

I try to earn forgiveness for wrongdoing.

I show a sense of humor.

I do something creative.

I turn to a higher source of wisdom (this could involve another person, a book, or a Higher Power).

I dream.

I trap myself.

I make do with what I have.

I plan.

I watch television.

I overwork.

I do busywork.

I educate myself.

I abuse others.

I neglect myself (poor diet, little exercise)

I hold onto rigid or irrational beliefs.

I find a physical release (walk, swim)

I repeatedly hurt myself.

I self-mutilate.

I make suicidal threats or gestures.

I attempt suicide.

I do art work.

I write in a journal.

I work at a hobby.

I find a mission.

I seek out a social situation.

I talk with others about what happened.

I find someone who will listen to me.

I seek out emotional support.

I find help to complete certain tasks.

I find help with problem solving.

I help others.

I just don’t think about it.

I deny the impact of the event.

I deny that the event even happened.

I lose sight of the facts.

I learn more about what happened.

I blame myself.

I split into alternate selves.

I involve myself in daily tasks.

I avoid daily tasks.

I lie.

I manipulate.

I overcontrol myself.

I lay guilt trips on others.

I don’t sleep.

I overcontrol my environment.

I create chaos around me.

I become perfectionistic.

I do criminal or illegal acts.

I see the world in a negative light.

I act in ways so others will see me negatively.

I turn to my Higher Power.

I turn to the safest person I know.

I identify the sources of my fear.

I express my anger without hurting myself or others.

I become enraged and express anger in ways that can be hurtful or harmful to myself or others.

I become addicted to relationships.

I become over dependent.

I develop a compulsive behaviour.

I develop an obsession.

I do things to excess.

I pray.

I seek out others who have experienced the same thing.

I go to therapy.

I join a support group.

I remind myself that things could be worse.

I look for any sense of meaning that will help explain what happened.

I decide I just won’t be bothered by what happened.

Puisi Ketika Cinta Bertasbih

Puisi Ketika Cinta Bertasbih oleh Sheikh Jalaluddin al-Rumi
Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..
Dideklamasikan oleh Ayyatul Husna
—–
Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..
Dideklamasikan oleh Anna AlthaFunnisa


Coping with stress


What Is Stress?


Stress is a feeling that's created when we react to particular events. It's the body's way of rising to a challenge and preparing to meet a tough situation with focus, strength, stamina, and heightened alertness.

The events that provoke stress are called stressors, and they cover a whole range of situations — everything from outright physical danger to making a class presentation or taking a semester's worth of your toughest subject.

The human body responds to stressors by activating the nervous system and specific hormones. The hypothalamus signals the adrenal glands to produce more of the hormones adrenaline and cortisol and release them into the bloodstream. These hormones speed up heart rate, breathing rate, blood pressure, and metabolism. Blood vessels open wider to let more blood flow to large muscle groups, putting our muscles on alert. Pupils dilate to improve vision. The liver releases some of its stored glucose to increase the body's energy. And sweat is produced to cool the body. All of these physical changes prepare a person to react quickly and effectively to handle the pressure of the moment.

This natural reaction is known as the stress response. Working properly, the body's stress response enhances a person's ability to perform well under pressure. But the stress response can also cause problems when it overreacts or fails to turn off and reset itself properly.




Good Stress and Bad Stress
The stress response (also called the fight or flight response) is critical during emergency situations, such as when a driver has to slam on the brakes to avoid an accident. It can also be activated in a milder form at a time when the pressure's on but there's no actual danger — like stepping up to take the foul shot that could win the game, getting ready to go to a big dance, or sitting down for a final exam. A little of this stress can help keep you on your toes, ready to rise to a challenge. And the nervous system quickly returns to its normal state, standing by to respond again when needed.



But stress doesn't always happen in response to things that are immediate or that are over quickly. Ongoing or long-term events, like coping with a divorce or moving to a new neighborhood or school, can cause stress, too.



Long-term stressful situations can produce a lasting, low-level stress that's hard on people. The nervous system senses continued pressure and may remain slightly activated and continue to pump out extra stress hormones over an extended period. This can wear out the body's reserves, leave a person feeling depleted or overwhelmed,


What Causes Stress Overload?


Although just enough stress can be a good thing, stress overload is a different story — too much stress isn't good for anyone. For example, feeling a little stress about a test that's coming up can motivate you to study hard. But stressing out too much over the test can make it hard to concentrate on the material you need to learn.



Pressures that are too intense or last too long, or troubles that are shouldered alone, can cause people to feel stress overload. Here are some of the things that can overwhelm the body's ability to cope if they continue for a long time:



•being bullied or exposed to violence or injury

•relationship stress, family conflicts, or the heavy emotions that can accompany a broken heart or the death of a loved one

•ongoing problems with schoolwork related to a learning disability or other problems, such as ADHD (usually once the problem is recognized and the person is given the right learning support the stress disappears)

•crammed schedules, not having enough time to rest and relax, and always being on the go

Some stressful situations can be extreme and may require special attention and care. Posttraumatic stress disorder is a very strong stress reaction that can develop in people who have lived through an extremely traumatic event, such as a serious car accident, a natural disaster like an earthquake, or an assault like rape.



Some people have anxiety problems that can cause them to overreact to stress, making even small difficulties seem like crises. If a person frequently feels tense, upset, worried, or stressed, it may be a sign of anxiety. Anxiety problems usually need attention, and many people turn to professional counselors for help in overcoming them.



Signs of Stress Overload

People who are experiencing stress overload may notice some of the following signs:
anxiety or panic attacks


•a feeling of being constantly pressured, hassled, and hurried


•irritability and moodiness


•physical symptoms, such as stomach problems, headaches, or even chest pain


•allergic reactions, such as eczema or asthma


•problems sleeping


•drinking too much, smoking, overeating, or doing drugs


•sadness or depression

Everyone experiences stress a little differently. Some people become angry and act out their stress or take it out on others. Some people internalize it and develop eating disorders or substance abuse problems. And some people who have a chronic illness may find that the symptoms of their illness flare up under an overload of stress

Keep Stress Under Control


What can you do to deal with stress overload or, better yet, to avoid it in the first place? The most helpful method of dealing with stress is learning how to manage the stress that comes along with any new challenge, good or bad. Stress-management skills work best when they're used regularly, not just when the pressure's on. Knowing how to "de-stress" and doing it when things are relatively calm can help you get through challenging circumstances that may arise.



Here are some things that can help keep stress under control:



•Take a stand against overscheduling. If you're feeling stretched, consider cutting out an activity or two, opting for just the ones that are most important to you.



•Be realistic. Don't try to be perfect — no one is. And expecting others to be perfect can add to your stress level, too (not to mention put a lot of pressure on them!). If you need help on something, like schoolwork, ask for it.



•Get a good night's sleep. Getting enough sleep helps keep your body and mind in top shape, making you better equipped to deal with any negative stressors. Because the biological "sleep clock" shifts during adolescence, many teens prefer staying up a little later at night and sleeping a little later in the morning. But if you stay up late and still need to get up early for school, you may not get all the hours of sleep you need.


•Learn to relax. The body's natural antidote to stress is called the relaxation response. It's your body's opposite of stress, and it creates a sense of well-being and calm. The chemical benefits of the relaxation response can be activated simply by relaxing. You can help trigger the relaxation response by learning simple breathing exercises and then using them when you're caught up in stressful situations. (Click on the button to try one.) And ensure you stay relaxed by building time into your schedule for activities that are calming and pleasurable: reading a good book or making time for a hobby, spending time with your pet, or just taking a relaxing bath.

•Treat your body well. Experts agree that getting regular exercise helps people manage stress. (Excessive or compulsive exercise can contribute to stress, though, so as in all things, use moderation.) And eat well to help your body get the right fuel to function at its best. It's easy when you're stressed out to eat on the run or eat junk food or fast food. But under stressful conditions, the body needs its vitamins and minerals more than ever. Some people may turn to substance abuse as a way to ease tension. Although alcohol or drugs may seem to lift the stress temporarily, relying on them to cope with stress actually promotes more stress because it wears down the body's ability to bounce back.



•Watch what you're thinking. Your outlook, attitude, and thoughts influence the way you see things. Is your cup half full or half empty? A healthy dose of optimism can help you make the best of stressful circumstances. Even if you're out of practice, or tend to be a bit of a pessimist, everyone can learn to think more optimistically and reap the benefits.



•Solve the little problems. Learning to solve everyday problems can give you a sense of control. But avoiding them can leave you feeling like you have little control and that just adds to stress. Develop skills to calmly look at a problem, figure out options, and take some action toward a solution. Feeling capable of solving little problems builds the inner confidence to move on to life's bigger ones — and it and can serve you well in times of stress.


Build Your Resilience


Ever notice that certain people seem to adapt quickly to stressful circumstances and take things in stride? They're cool under pressure and able to handle problems as they come up. Researchers have identified the qualities that make some people seem naturally resilient even when faced with high levels of stress.



If you want to build your resilience, work on developing these attitudes and behaviors:



•Think of change as a challenging and normal part of life.

•See setbacks and problems as temporary and solvable.

•Believe that you will succeed if you keep working toward your goals.

•Take action to solve problems that crop up.

•Build strong relationships and keep commitments to family and friends.

•Have a support system and ask for help.

•Participate regularly in activities for relaxation and fun.

Learn to think of challenges as opportunities and stressors as temporary problems, not disasters. Practice solving problems and asking others for help and guidance rather than complaining and letting stress build. Make goals and keep track of your progress. Make time for relaxation. Be optimistic. Believe in yourself. Be sure to breathe. And let a little stress motivate you into positive action to reach your goals.



Reviewed by: D'Arcy Lyness, PhD

Date reviewed: July 2007
From Kidhealth.

Kelebihan surah Al- Qur'an

Berikut adalah surah-surah terpilih dan Fadhilatnya.

BISMILLAH (Dengan Nama Allah)


Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya

terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan

jin,daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut. Barang

siapa membaca sebanyak 50 kali di hadapan orang yang zalim, hinalah dan

masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan

kehebatankepada pembaca.



(2) SURAH AL-FATIHAH (Pembukaan)

Barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunatnya,

nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit lekas sembuh dan

nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh. Barang siapa membaca 20

kali  sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya rezkinya dilapangkan oleh

Tuhan dan bertambah baik keadaannya, serta bercahaya rohaninya.



(3) AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah)

Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya

terpelihara dari tipudaya dan ganguan syaitan. Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca  ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran

dan   kekaraman. Barangsiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan

kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya.

Barangsiapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah akan

meninggikan  darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat

menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke

hari Qiamat.Dan tersebut dalam hadith yang lain : Barangsiapa membacanya ketika

hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh,

dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika  sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid.

Hadith yang lain mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan malakal maut, dan dia akan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta

para  Anbiya hingga ia gugur mati Syahid.

Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan: Barangsiapa membaca sekali, nescaya

Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil

sekali  ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang

terkecil   sekali ialah azab neraka.



(4) SURAH AL-BAQARAH (Sapi Betina)

Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surah ini (Amanarrasulu)

sebelum  tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan mara bahaya.



(5) SURAH ALI-IMRAN (Keluarga Imran)

Barangsiapa membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini, Nescaya ia

akan   mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan  jin.



(6) SURAH AN-NISSA' (Perempuan)

Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia

akan  terselamat dari kejahatan para penjahat.



(7) SURAH AL-MAIDAH (Hidangan)

Barang siapa membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang

mungkin    selama 3 hari berturut -turut, insya Allah akan terselamat dari was-was

semasa wudhu dan sembahyang. Barang siapa membaca ayat 89 hingga ayat

101dari surah ini, keatas air lalu diberi minum kepada orang yang

bercakap  dusta, nescaya ia tidak akan bercakap dusta lagi.



(8) SURAH AL-AN'AM (Binatang Ternak)

Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali, nescaya akan terhindar dari

segala  bala bencana. Jika ayat 63 dan 64 dari surah ini,dibaca oleh penumpang

kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.



(9) SURAH AL-A'RAAF (Benteng Tinggi)

Barang kali membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap-tiap

sembahyang

fardhu, lalu beristighfar kepada Allah, nescaya akan terampun segala

dosanya. Barang siapa membaca ayat 47 dari surah ini, ia akan

terpelihara

dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah.



(10) SURAH AL- ANFAL (Rampasan)

Barang siapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan di

cintai dan dihormati oleh sekalian manusia.



(11) SURAH AL-BARAAH (AT-TAUBAH) (Pemutus perhubungan)

Barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafiqan dan

akan  mencapai hakikat iman. Barang siapa membaca ayat 111 dari surah ini,

dikedai atau ditempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju

perniagaannya  itu.



(12) SURAH YUNUS (Yunus)

Barangsiapa membaca ayat 31dari surah ini, ke atas Perempuan yang 
hamil,  nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat.

Barangsiapa membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar

dari  mimpi-mimpi yang buruk dan mengigau.



(13) SURAH AL-HUD (Hud)

Barang siapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan Kehebatan

serta ketenangan dan ketenteraman jiwa. Barang siapa membaca ayat 56 dari

surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia

yang jahat dan binatang yang liar. Barang siapa membaca ayat112 dari

surah  ini, sebanyak 11 Kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan

mencapai  ketetapan hati.



(14) SURAH YUSUF (Yusuf)

Barang siapa membacanya, akan di murahkan rezekinya dan diberikan

kemuliaan    kepadanya. Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan

terhindar  dari kepahitan dan kesukaran hidup.Barang siapa membac ayat 68 dari

surah  ini, nescaya Allah akan mengurniakan kesalehan kepada anak-anaknya.



(15) SURAH AR-RA'D (Petir)

Barang siapa membaca ayat 13 dari surah ini, ia akan terselamat dari

petir. Dan barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya Penyakit

jantungnya akan sembuh.



(16) SURAH IBRAHIM (Ibrahim)

Barang siapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya

anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan

bida'ah.



(17) SURAH AL-IIIJ'R (Batu Gunung)

Barang siapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas

perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan

terselamat, dari gugurnya.



(18) SURAH BANI ISRAIL (Anak-anak Israil)

Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang

yang bercakap gagap insya Allah akan hilang gagapnya itu. Barang siapa

membaca  ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia

akan dimuliakan dan dihormati oleh orang- orang yang setempat dengannya.



(19) SURAH AL-KAHF (Gua)

Barang siapa membacanya, akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan.

Barang siapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat

rezeki  yang murah.



(20) SURAH MARYAM (Maryam)

Barang siapa membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di

akhirat.



(21) SURAH THAAHAA (Hai Manusia)

Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu

pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya. Barang siapa membaca

ayat-ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap-tiap hari selepas

sembahyang  subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.



(22) SURAH AL ANBIYA (Nabi-Nabi)

Barang siapa membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya dia akan mendapat

sebesar-besar pangkat di sisi Allah s.w.t .



(23) SURAH AL-HAJ (Haji)

Barang siapa membacanya, Allah akan membinasakan musuh-musuhnya.



(24) SURAH AL-MU'MINUN (Orang-orang Mukmin)

Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang

yang  selalu minum minuman keras,nescaya dia tidak akan meminumnya lagi.

Barang  siapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat

daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan

musuh.



(25) SURAH AN-NUUR (Cahaya)

Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi

yang  buruk. Barang siapa membaca ayat 35 dari surah ini, pada hari Jumaat

sebelum sembahyang Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.



(26) SURAH AL-FURQAN (Pembaca)

Barang siapa membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu

air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari

gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.



(27) SURAH ASY-SYU A'RA (Ahli-ahli Syair)

Barang siapa membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan

senafas ke atas orang-orang yang digigit oleh binatang-binatang yang

berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.



(28) SURAH AN-NAML (Semut)

Barang siapa membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah akan kekal

kepadanya.



(29) SURAH AL-QA-SHASH (Cerita)

Barang siapa membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya Mereka

tidak  akan mencuri dan mengkhianat. Barang siapa membaca ayat-ayat 51 hingga

55   dari surah ini, Nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan

budi   pekertinya akan halus.



(30) SURAH AL-ANKABUT (Labah-labah)

Barang siapa membacanya, nescaya demamnya akan sembuh. Barang siapa

membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.



(31) SURAH AR-RUM (Rum)

Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang

hendak  menzaliminya.



(32) SURAH LUQMAN (Luqman)

Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala-gala

penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut. Barang siapa membaca

ayat  31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.



(33) SURAH AS-SAJ DAH (Sujud)

Barang siapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas

kanak-kanak yang baru lahir, nescaya ia akan terhindar dari segala-

gala   penyakit ruhani dan jasmani.



(34) SURAH AL-AHZAB (Golongan-golongan)

Barang siapa membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia

akan  mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati. Dan barang siapa membaca

ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan

musuh-musuhnya.



(35) SURAH SABA' (Saba')

Dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala-gala bala bencana,

terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.



(36) SURAH FAATHIR (Pencipta)

Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah akan memberkati

perniagaannya.



(37) SURAH YAASIIN (Hai Manusia)

Nabi kita Muhammad s.a.w bersabda : "Tiap-tiap sesuatu Mempunyai hati

dan hati Al-Quran ialah surah Yaasiin." Yaasiin kerana Allah, nescaya akan

terampun segala-gala dosanya kecuali dosa syirik.."

Dalam satu hadith yang lain Baginda s.a.w bersabda: "Hendaklah kamu

membaca surah Yaasiin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul-maut,

nescaya Allah s.w.t akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu."

Dalam satu hadith yang lain pula Baginda s.a.w bersabda: "Aku ingin

benar, agar surah Yaasiin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku."

Barang siapa membacanya sebanyak 41 kali, pasti akan tercapai segala

hajat  dan cita-citanya.

Barang siapa membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat, lalu berdoa

istghfar untuk kedua ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan

diampunkan oleh Tuhan.  Barang siapa membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan,

nescaya akan maju perniagaannya itu.

Barang siapa membacanya sekali pada awal malam, andaikata ia mati pada

malam itu, mesti ia mati syahid.

Barang siapa membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat,

nescaya  ia akan diselamatkan dari siksa kubur.

Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun kemedan

peperangan, Allah akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan,

serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya.

Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasiin ini banyak benar

didapati di dalam kitab-kitab hadith tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal

oleh anda sekalian.



(38) SURAH ASH-SHAAFFAAT (Yang Berbaris)

Barang siapa membacanya, insya Allah in akan terpelihara daripada

gangguan jin.



(39) SURAH SHAAD (Shaad)

Dengan membaca ayat 42 dari surah ini, nescaya akan mendapat kebahagian

sejati. Insyallah rakan- rakan semua akan mendapat keberkatan