Monday, January 31, 2011

Popular song.....choose by me

English Song
1)Grenade - Bruno Mars
 2)Just the Way You Are- - Bruno Mars
 3) Firework - Kate Perry
 4) Mine -Taylor Swift
5)  InsyaAllah- Maher Zain
6) For The Rest My Life-  Maher Zain
7) I Like It-  Enrique feat Pittbull
8)  Billionaire- Travie feat Bruno Mars


Malay Song
1) Kalau Berpacaran- Ana Rafali,Sohaimi Meor Hasan, Altimet
2) Senyum-- Malique and Najwa
3)Kekanda Adinda- Atilia and Monoloque
4)  Noktah Cinta-- Hafiz
5) Hanyut ---- Faizal Tahir
6) Tolong Ingatkan Aku--- Ana Rafali
7) Kau atau Dia---- Nubhan

Tips Interview SPA

Nampaknya post Tips Interview SPA- Pegawai Psikologi mendapat sambutan yang menggalakkan..
Pastinya ramai yang mencari bahan-bahan sebagai persediaan untuk ditemuduga.Sekali lagi saya coretkan kembali sebagai panduan.Alhamdullilah saya telah diterima dan kini bekerja di Kementerian .Panduan ini diperolehi daripada Penemuduga dan rakan-rakan yang senior.

Sebelum Temuduga
1) Peka tentang apa yang berlaku di sekeliling..Biasale student...jarang2 baca suratkhabar..tonton berita dan ambik tahu hal ehwal semasa terutamanya pasal ekonomi dan politik...Jadi pastikan korang membaca suratkhabar ataupun tonton berita agar tidak ketinggalan mengetahui apa yang berlaku...
[+] maslahat umum seperti banjir, tanah runtuh, H1N1, ragut
[+] akta kerajaan melibatkan pembantu rumah, gaji pekerja
[+] pembangunan modal insan seperti kursus lepasan ijazah
[+] kempen kerajaan seperti kempem senyuman, amalan hidup sihat
[+] isu umum antarabangsa seperti kesatuan, NAM, ASEAN
Isu-isu yang berkaitan dengan sentiviti agama dan kaum tidak ditanya kerana tidak mahu ada
ketegangan dalam proses ambilan....


2)Ambil tahu tentang jawatan yang akan ditemuduga
   seperti skop bidang tersebut,siapa Menteri dan Kementerian yang bertanggungjawab.Layari laman web berkaitan

3) Kenali Malaysia
     Soalan yang mudah namun ramai yang gagal menjawab....Soalan ini bertujuan untuk melihat sejauh mana pengetahuan dan kepekaan anda.Sama seperti NO 1 tapi kekadang soalan ini sentiasa menjerat calon.
Misalnya :- Nama-nama Menteri
                  Nama-nama Tempat- Ibu Negeri

4) Tanyakan kepada Rakan
     Jangan berat mulut untuk tanyakan pada rakan yang pernah menghadiri temuduga SPA sebelumnya.Korang akan dapat lebih banyak tips terutamanya soalan-soalan yang ditanyakan.Walaupun nanti soalannya tak sama tapi korang boleh agak  gambaran  temuduga.

5) Buat Homework
    Buat homework tentang jawatan korang .Jika ia sama seperti bidang yang korang belajar, geledah dan cari nota time blajar- study tentang teori, isu-isu berkaitan

Lazimnya ketika temuduga,ada  DUA orang PENEMUDUGA.Seorang dari JPA dan seorang lagi dari Kementerian yang memerlukan anda.
So ...korang patut bersiap sedia dengan soalan2 mereka.Penemuduga JPA lazimnya bertanyakan soalan-soalan yang general dan Penemuduga Kementerian lebih kepada soalan spesifik dgn jawatan korang.


SEHARI SEBELUM
     1) Gosok baju... siap2 jadi takla mengelabah pagi esok...Pilih baju yang sesuai gitu...
         klik kat sini :- Contoh pakaian untuk temuduga
         Kasut bertutup...

     2) Tinjau tempat temuduga....biasanya dekat dgn rumah korang kan...tak salah tinjau tempat dulu ...esok
          takla sesat dan lambat.
     3) PREPARE DOCUMENT- ini PALING PENTING....
         pastikan semua dokumen ORIGINAL ada dan fotocopy
         Susun mengikut susuatur JPA dalam file...kalau tak nanti korang kena susun semula time daftar

         - Surat Beranak,IC depan, GAMBAR PASSPORT 2 Keping-standard ar tue...letak no IC kat belakang gambar....mana tahu kan gambar tue tercicir kan....

         - Sijil Sekolah  Menengah-  Sijil PMR ,Sijil SPM,Sijil Berhenti Sekolah, Sijil Testimoni,
        -Then baru sijil Universiti...
          Sijil-sijil Koko letak belakang- YG ORI SHJ

          DAN RESUME(sebaik2nya 2 pages je)


HARI TEMUDUGA
Setelah bersiap sedia...hari yang dinanti-nanti kunjung tiba
so datang awal sblm pukul 8 sbb nak daftar
switch handphone ke silent mode atau off kan
Jangan Merokok sblm temuduga...Pastikan TIADA MULUT BERBAU(gosok gigi lepas breakfast)
jap lagi tak pasal2 fail sbb mulut berbau...
Lagi satu- gunting bulu hidung kalau panjang.... memang nampak kelakar tapi jarak dengan penemuduga sangat dekat...so boleh nampak apa yang ada kat muka...
Kesimpulannya KEMAS..


Bila masuk bilik temuduga:-
a) Greeting and Smile - selamat pagi ke assalammualaikum
b) Duduk dalam keadaan tegak dan tangan di  atas paha...Beg letak tepi...Postur dan body language PENTING
c) Sesi mula- biasanya diorang tanya bole pekenalkan diri anda...
    Kalau penemuduga tanya dalam english so answer in english ,kalau tanya dalam malay jawab dengan bahasa Melayu.
d) Relax
e) Confident ketika jawab.JANGAN MELERET-LERET
f) Tamat Temuduga- jangan lupa ucap Terima Kasih..

ALL THE BEST AND GOOD LUCK!

Ice Breaking for organization

Stranded in an Island


Stranded on a Island is a useful team building activity to help people get to know each other better.  Form groups of about five to ten people and give the following instructions: “Unfortunately, you will be relocated and stranded on a deserted island for an indefinite amount of time.  You may only bring one item to the island, and you only have a few minutes notice.
  
What will you bring? Share with your group your object, why you chose it, and what you plan to do with it.”  Have each person briefly share their item, why it is important to them, and what they plan to do with it. After everyone has shared, instruct the groups to figure out how they can improve their chances of survival by combining the items in creative ways.  Allow ten to fifteen minutes of brainstorming time, and then have each group present their ideas.  Give a prize to the winner (most creative group) if desired.

Ice Breaking for organization

The Magic Wand


You have just found a magic wand that allows you to change three work related activities. You can change anything you want. How would you change yourself, your job, your boss, coworkers, an important project, etc.? Have them discuss why it is important to make the change. Another variation is to have them discuss what they would change if they become the boss for a month. This activity helps them to learn about others' desires and frustrations.

Ice Breaking

Modul Semut Gila
Seorang fasilitator memberi arahan:-
"Semua peserta di minta buat bulatan... baik, ditangan ana ada 20 biji gula-gula bersamaan dengan jumlah antum semua.. antum akan dapat sorang satu.. gula-gula ni, ana letakkan kedalam plastik.. and then ana masukkan dalam kotak tisu nih... kotak ni pulak ana letakkan di atas kerusi plastik ni... baik, di tangan kanan ana pula ada satu wisel... yang mana bila saja ana tiup wisel nie... ana nak setiap daripada antum memiliki sorang sebijik gula-gula.. jangan risau.. gula-gula ni cukup untuk semua" ketua fasilitator memberikan arahan kepada para peserta. ok bersedia?"
.
-BERSEDIA!!!.. Jerit peserta kegairahan..
.
Prittttt!!! wisel dibunyikan...
.
maka berkerumun peserta berlari mendapatkan gula-gula... ada yang meniarap... ada yang memanjat... tolak menolak... tak ubah seperti semut gila terjumpa gula...
.
Prittttt!!! dengungan wisel sekali lagi bergema... para peserta yang berada didalam keadaan tak terurus kembali ke dalam bulatan... ada yang terhencut-hencut,... ada yang mengaduh kesakitan... yang yang melonjak kegirangan kerana mendapat lebih daripada sebiji gula-gula.. ada yang bersedih kerana tidak dapat gula-gula...
.
keadaan dewan terbuka itu sedikit kelam-kabut... kotak dan plastik yang diletakkan gula-gula berkecai... dan bertaburan di sana-sini... kerusi yang digunakan untuk meletakkan kotak gula2 tersebut patah kaki kerusinya...
.
Baik... semua dapat gula-gula?
.
-Dapat!!! jerit peserta yang berjaya memiliki gula-gula...
-Takk!!! jerit peserta yang gagal memiliki gula-gula..
.
Aik? macam mana boleh tak dapat?? sedangkan gula-gula ni cukup untuk setiap peserta?... ni mesti ada yang tak ikut arahan... ambil lebih daripada satu nih... cepat pulangkan!! bebel ketua fasilitator
.
Baik... ana nak tanya.. apa arahan ana mula-mula tadi?
.
-Ambil gula-gula! ...jerit peserta kegirangan...
.
OOoo... baik.. nak tanya... ada tak ana suruh antum berebut-rebut macam budak kecik?
.
-errr.. takk... jawab peserta dalam keadaan serba salah
Kan ana dah kata.. bila ana tiup wisel.. setiap orang mesti memiliki gula-gula... tak boleh ker kalau lantik ketua di antara antum kemudian beri sorang satu... atau.. antum semua beratur.. then ambil mengikut giliran?? tak boleh kerrr??.. suara ketua fasilitator sedikit meninggi..
.
peserta semua diam sambil menundukkan kepala..
.
nih tengok nih... plastik hancur... kotak hancur... kaki kerusi nak patah... hish!!! ada ana suruh antum buat semua nih??? ha??
.
semua perserta terdiam.. sedikit tanda kesal di wajah.. -takk
.
ana nak tanya... berapa harga gula-gula sebijik haa??
.
-10 sen..
.
baik berapa harga kerusi? kotak dan plastik nih?... lebih dari 10 sen atau kurang dari 10 sen?
.
-Lebih..
.
dah tu?? antum semua rosakkan benda-benda ni yang bernilai kerana gula-gula 10 sen nih??
.
peserta semua terdiam...
.
inilah realiti hidup antum!.. antum sanggup rosakkan perkara-perkara yang berharga dalam hidup antum semata-mata keseronokkan yang tak bernilai!.. cuba antum semua bayangkan.. gula-gula ni adalah kenikmatan sementara di dunia nih... plastik yang menjadi karung membungkus gula-gula ni pulak.. adalah amalan antum di dunia..... kotak ni pulak... agama antum.. dan kerusi ni pulak adalah ganjaran syurga yang menanti antum... tengok apa dah jadi??
.
para peserta memandang sayu kearah kotak dan plastik yang hancur... kerusi yang telah patah kakinya.. dalam keadaan tunggang langgang...
.
kerana kenikmatan di dunia sementara... antum telah hancurkan amalan soleh... antum menghancurkan agama... dan kerana keseronokkan juga antum hancurkan ganjaran syurga yang menanti antum... suara fasilitator agak meninggi..
.
peserta tertunduk sayu... air mata mula mengalir dipipi...
.
tuh, tengok sahabat-sahabat antum.. bukan setakat tak dapat gula-gula... siap kena pijak.. ada yang sampai lemas kena tindan... apa jenis manusia antum semua ni hah? kerana gula-gula sebijik sanggup cederakan sahabat baik sendiri..
.
air mata semakin deras mengalir di pipi..
.
ketua fasilitator menganggkat cebisan kotak yang digunakan untuk meletakkan gula-gula tadi..
.
Nih tengok... baca! apa yang tertulis..?? ketua fasilitator menunjukkan cebisan kotak
yang tertulis "BAHAYA, GULA-GULA INI BERACUN"
.
Ha! kalau yang antum rebutkan tu gula-gula biasa xper lah... ni gula-gula beracun! his.. apa nak jadi dengan atum semua nih... ok dah.. sapa yang tak dapat tadi... pembantu fasi.. tolong bagi kat mereka yang tak dapat tuh.. sorang satu...
.
ok baik... sekarang.. ana nak antum pilih pasangan masing-masing...
.
-dah.. jawab peserta sambil memilih pasangan masing-masing
.
ok baik.., sekarang ana nak.. antum buka pembalut gula-gula tuh... and then.. sambil merenung mata pasangan masing-masing... suapkan gula-gula tu kepada pasangan masing-masing.. sambil ucap... "ana uhibbuka jaidd jiddan"
.
maka sekali lagi tewan tu menjadi gamat dengan hilai tawa peserta.. sambil menyuapkan gula-gula kepada pasangan masing-masing...
.
"Ok dah suap?"
.
-"Dah..." jawab peserta kegirangan
.
Baik.. antum lupa ka?? kan ana dah tunjuk kotak tadi ada tulisan BAHAYA, GULA-GULA INI BERACUN, yang pi suap kawan jugak tu pasai apa?
.
-er.. dah ustaz suruh?
.
aik? kalau ana suruh suap racun kat kawan pon ikut jugak? antum xleh nak pikir ker.. yang mana boleh ikut, yang mana xpatut ikut?
.
hum... kedengaran para peserta mengeluh.. kerana tersilap langkah..
.
-"isk.. yang anta suap kat ana sapa suruh? ana makan la.."
-"yang anta pi makan tu sapa suruh.."
-" dah anta suap.."
.
dah.. dah... xpayah nak salahkan sapa-sapa... baiklah... peluk rakan di hadapan atum dan ucapkan "jazakallah"
.
maka berpelukkan para peserta bersama pasangan masing-masing...
.
dah peluk...? soal ketua fasilitator
.
-dah. jawab peserta dengan ringkas.
.
aih?... antum semua nih masih tak sedar lagi gamaknya... kan sahabat anta tadi suap gula-gula beracun? sahabat anta tuh nak bunuh anta.. anta boleh ucapkan terima kasih... siap peluk lagi? Soal ketua fasilitator
.
-alamak! terkena lagi... isk.. keluh peserta..
.
"ni lah realiti antum sebagai manusia di bumi Allah nih.. walaupun kekadang sahabat yang tak boleh pakai... ajak anta buat maksiat.. ajak ke jalan kemungkaran... anta tak reti nak tolak.. atau mempunyai satu pendirian.. tu yang ramai yang terjebak.. dah tu kekadang.. menghargai kawan yang merosakkan anda tuh lebih dari mak ayah sendiri.. dah tau.. dia rosakkan akhlak antum dengan mengajak antum buat bende tak senonoh... tapi, antum masih anggap dia kawan sejati.. kononnya yang paling memahami lah.. sporting la.. understanding lah... isk isk isk... dah la duduk lah..."
.
-"err... para peserta masih berdiri"
.
-"tak pe lah..
.
lah... ana kata duduk.. duduk la.."
.
-"tak per lah ustaz... kami nak berdiri jerk.."
.
"pulak dah... suruh duduk xmau.. ikut antum lah.. kalau nak berdiri.. ok.. kita teruskan dengan LDK 2, yang nak duduk.. sila duduk.. tak mau duduk... jangan duduk.."
.
3 orang peserta duduk di atas kerusi yang di sediakan manakala yang selebihnya.. berdiri...
.
"erm.. yang duduk tu sure ke ana suruh duduk..?" soal ketua fasilitator
.
"-er... terus bingkas 3 orang peserta tadi berdiri"
.
"aik? ana tanya jerk.. yang berdiri sapa suruh?"
.
-"tak perlah.. kami berdiri macam kawan-kawan yang lain lah.."
.
"oh pulak.. ikut antumlah... ni lah masalah.. baru kena 2-3 kali dah berputus asa... takut nak terima cabaran.. baru ujian datang 2-3 kali dah give up... baru dua 3 kali Allah uji... dah putus asa dengan Allah.. dah mula mempersoalkan Qada' dan Qadar..."
.
-"alamak.. kena lagi..." para peserta mengeluh kerana salah memilih...
.
ketua fasilitator.. tersenyum dengan telatah para peserta.. dan meminta para peserta duduk bagi meneruskan acara seterusnya..
.
-Tamat-
.
Modul Semut Gila ini sesuai untuk digunakan semasa sesi Ice Breaking.. Qias untuk kotak, plastik dan kerusi boleh di ubah sekiranya ia digunakan untuk pelajar sekolah seperti berikut.
.
Kotak: Harapan Pelajar
Plastik=Hati Mak Ayah
Kerusi= Masa depan Pelajar
Gula-Gula= keseronokkan bermain sehingga mengabaikan pelajaran
.
sekiranya ada sahabat-sahabat dsantai nak menggunakan modul ni untuk program sahabat-sahabat dsantai... gune lah.. tak faham.. leh tanya... boleh bantu ana cuba bantu, InsyAllah..
.

Believe while other Doubting

Believe while other Doubting,
Planning while other Playing,
Study while other Sleeping,
Decide while other Delaying,
Prepare while other Daydreaming,
Work while other wishing,
Save while other wasting,
Listen while other saying,
Smile while other frowning
Commend while other critizing,
Persist while other quitting

Mana satu pilihan hati: Orang yang kita sayang atau sayangkan kita


Ada suatu hari, Saya bertanya kepada emak, "Mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? "Mak jawab, "dua-dua bukan.." Saya tercengang..Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." Saya menarik nafas dalam-dalam."Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya."Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. " mak menyusun ayat-ayatnya."Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."Mak menyambung "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi,"begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..

Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi.Emak buat-buat tidak nampak. 


Secret Admire

"Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat ..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. .lama budak tu tunggu mak..Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak..

Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu." Mak merenung jauh.Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan langsung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil."Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..Mak takut pada Allah.

Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.."Mak, seperti kakak.." mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya.kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.

Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.."emak melemparkan pandangan ke lantai. "Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu. 

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama da tindakan mak  tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau makmembalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya. Saya diam. 

Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?
"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita 

jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada 

sesuatu keistimewaan pada seseorang tu.

Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas 

jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak 

akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh 

cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple 

mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita 

berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah 

tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang 

kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan 

dikahwinkan dengannya.."


Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya 

kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan,
"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi 

hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi 

hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya 

hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang 

bukan milik dia.


Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.


Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai 

antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi 

apabila kita mencintai saudara perempuan, kita 

bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita 

ada batas-batasnya.

Orang kafir kata batas-batas ini suatu 

diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat 

itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki 

dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita 

mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna 

agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. 

Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula 

dengan yang lain..


Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan 

dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha 

Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama 

bekerjasama untuk mencari redha Allah.. 

Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan 

untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang 

awalnya." emak berhenti seketika.. Bukan luar 

biasa...

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya 

persoalan hati ini.


"Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh 

cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun 

bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada 

lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang 

curang, suami yang curang..


Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang 

penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita 

supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta 

itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. 

Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang 

kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si 

dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, 

segala perkara yang kita cintai dan sayangi 

termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. 

Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, 

beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita 

benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata"


"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita 

sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu 

untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh 

memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri 

dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-

kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam 

hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa 

tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa 

sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta 

dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza 

dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah 

pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, 

sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta 

dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. 

Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang 

pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "


Redha


"Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan 

untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak 

mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau 

yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau 

dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang 

ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap 

insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing

-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat 

mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna 

dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil 

kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si 

lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak..

Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "

Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri. Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.

"Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara.."

Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya...