join admya di FB

Rahsia (Remake Filem Rahsia1987)




 Sebuah filem seram thriller yang terkenal pada zaman 80-an bakal dibikin semula dan diberi nafas baru. Filem dibawah arahan Syamil Othman ini bakal ditayangkan pada tahun ini juga.
Antara pelakon yang terlibat adalah Nabila Huda, Fikry Ibrahim (debut), Eman Manan, Rashidi Ishak, Marsha Milan 



Sinopsis asal filem Rahsia:
Mengisahkan sepasang suami isteri, Professor Hamdan  dan Ramlah bersama anak-anaknya, Saiful dan Marina berpindah ke sebuah banglo lama yang terletak di tepi laut. Banglo itu dibeli dari seorang jutawan Dato' Karim dan bapa saudaranya Haji Khalid. Pada mulanya kehidupan mereka sekeluarga di banglo tersebut aman tenteram, namun selepas kematian anak perempuan mereka, Marina yang lemas di laut, mereka mengalami beberapa gangguan aneh. Antaranya, mereka mendengar suara seorang kanak-kanak menjerit memanggil ibubapanya dan terhidu bau asap kemenyan. 
Professor Hamdan seringkali dihantui mimpi seorang kanak-kanak yang dibunuh seseorang dan mayatnya disembunyikan di dalam almari di dalam sebuah bilik di stor bawah tanah banglo yang didiami mereka. Gangguan aneh dan mimpi yang dialami oleh Saiful pula telah membawa kepada penemuan rangka seorang kanak-kanak lelaki yang ditanam di dalam bilik di stor bawah tanah tersebut, sama seperti mimpi yang dialami oleh Professor Hamdan.
 Dari loket ditemui pada leher rangka kanak-kanak tersebut dan nama yang tertera pada loket tersebut iaitu Karim Bin Johan, nama kanak-kanak malang itu, Professor Hamdan mula mengesyaki bahawa Haji Khalid adalah dalang di sebalik kejadian ini berdasarkan beberapa kali cubaan membunuh ke atasnya dan pembunuhan seorang pegawai akhbar atas tindakannya cuba menyiasat kejadian ini. Dato' Karim sebenarnya adalah anak kandung Haji Khalid dengan isterinya seorang warga Inggeris dan nama sebenar Dato' Karim adalah Salim.
 Rahsia dua beranak ini telah terbongkar, Haji Khalid mati lemas di dalam kolam renang di luar rumah agamnya dan Salim telah terbunuh semasa cuba hendak membunuh Professor Hamdan sekeluarga. Dengan matinya dua beranak ini, roh Karim yang sebenar telah terbela dan tiada lagi gangguan aneh menghantui banglo tersebut dan Professor Hamdan sekeluarga hidup aman damai.

Pelakon: 










Comments