join admya di FB

Umar Hatta

Drama adaptasi novel #UmarHatta #KaryaJajaAhmad setiap Jumaat jam 6pm di saluran Salam HD 113. Lakonan Mustaqim Bahadon & Dayang Areeda.


Sinopsis:

“Jangan buat show I Feel Good pula dekat luar tu. I can see you, Ley.” – Hatta

Jatuh cinta dengan bos? Too cliche! Jatuh cinta dengan pekerja? So lame! Tapi yang cliche itulah yang terjadi kepada Hatta dan Leyla. Yang lame itulah yang membuatkan Hatta nekad melamar Leyla.

““Ley, I’m serious. Deadly serious. Nak mati punya serius. I nak kahwin dengan you ni, you tak nak ke?” – Hatta

Di kota New York Leyla menerima lamaran Hatta. Hatta bahagia bersama Leyla dan begitu juga sebaliknya.

Namun kepulangan Zafran telah merubah segalanya.

“Hatta tu kotor, dia tak sesuai dengan you. Tak malu ke ada suami kotor macam tu?” – Zafran

Segala tuduhan kepada Hatta membuatkan Leyla mula berperang dengan perasaan sendiri. Tidak tahu siapa yang harus dia percaya dan diam Hatta membuatkan dia semakin resah. Namun bila mengetahui segala kebenaran, dia terasa mahu rebah.

Leyla mahu rebah dan Hatta pula sudah mula lelah. Tidak tegar untuk dia melawan dan tidak mampu untuk dia pertahankan, akhirnya bahu dia dijadikan alas untuk menanggung segala kesalahan. Hatta akur dan Leyla semakin berduka.

Mampukah Hatta bangun semula dari segala kesedihan dan rasa kecewa?

‘Battle with our innerself is hundred times harder than pergi medan perang.




Review:
Leyla yang jatuh cinta pada Hatta rupanya tidak bertepuk sebelah tangan kerana Hatta juga mempunyai rasa yang sama untuk Leyla. Tapi kisah silam Hatta yang hitam membuatkan dia takut untuk kehilangan Leyla.

Dahlia pula menyelit kerana jatuh cinta pada abangnya Hatta walaupun mereka bukan adik beradik kandung membuatkan Leyla selalu dipandang sinis oleh Dahlia.

Kemunculan Zafran pula menambahkan lagi ketakutan Hatta tentang masa lalunya akan terbongkar. Zafran asyik mengganggu Hatta dan saat yang tak disangka akhirnya Leyla sendiri telah tahu rahsia yang telah disimpan kemas oleh Hatta.

Lantas Leyla mahu membatalkan perkahwinan mereka.


Novel ni banyak menghidangkan kisah2 pengajaran yang boleh dijadikan teladan. Bagaimana seorang pendosa kembali bertaubat kepada penciptanya. Hidup ni macam roda. Kadang kita di atas dan kadang kita di bawah. Ikut hati mati, ikut rasa binasa.

Comments