join admya di FB

Tips: 7 Perkara Bahaya dibuat selepas makan

 
7 perbuatan yang patut dielakkan selepas makan.
  1. Don't smoke- Jangan Merokok - sebabnya merokok sebatang rokok selepas makan ibarat menghisap rokok 10 batang(risiko tinggi untuk mendapat kanser)
  2. Don't drink tea -  Jangan Minum tea.Sebabnya daun teh mempunyai kandungan asid yang tinggi. Ia menyebabkan protein dalam makanan susah untuk diproses.(ok,lepas ni no tea ais,tea o ais, tea o ais limau lagi)
  3. Don't loosen your belt- Jangan longgarkan tali pinggang anda. Melonggarkan tali pinggang selepas makan akan menyebabkan intenstine terhalang. (sebab dah pakai semasa makan)
  4.  Don't bath - Jangan mandi (Yang ni selalu dengar kan) Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan pengaliran darah ke tangan ,badan dan kaki dan pengaliran darah ke perut menjadi berkurangan. Ini menyebabkan sistem penghadaman menjadi lemah.
  5.  Don’t eat fruits immediately - Jangan ambil buah-buahan selepas makan. Kalau ikut sunnah pun,kena makan buah dahulu sebelum makan makanan berat.Kalau makan buah selepas makan akan menyebabkan perut penuh dengan udara.Elok ambik 1 jam sebelum makan atau 1-2 jam selepas makan.
  6.  Don’t walk about -Jangan berjalan banyak selepas makan. Orang kata selepas makan kalau berjalan kita badan kita  akan sihat. Sebenarnya fakta ini salah. Berjalan selepas makan boleh menyebabkan kita kehilangan nutrisi daripada makanan yang kita makan.Bayangkan kita makan sarapan,selepas tu, kita berjogging.Kalori hilang,badan kita penat. Balik, makan lagi sebab lapar.
  7. Don’t sleep immediately- Jangan tidur selepas makan.Badan kita perlu menghadam makanan secara teratur.  Sekiranya ianya terhalang, maka gastrik dan serangan pada saluran penghadaman akan kerap berlaku.
 
Amalkan kehidupan sihat kerana diri anda begitu berharga.^_^V

Comments

Post a Comment

haip.nak kena ni.anonymous tak diterima.comment as pilih name/url then letak nama.boleh kan yunk.tq