Sunday, November 13, 2016

Bercuti ke Medan - Tips Penting

Horas
Horas adalah panggilan selamat daripada kaum Batak.  Kali ini, admya and the geng bercuti ke Medan, bandar ke- 4 terbesar di Indonesia.  Tanggapan kami sebelum tiba di Medan, ialah Medan adalah seperti bandar lain  yang pernah kami kunjungi sebelum ini iaitu Jakarta dan Bandung -boleh beli belah dan banyak tempat menarik untuk dilawati. Ternyata, kami silap. percutian ke Medan lebih memukau dan berbeza sama sekali.

Oleh kerana dah ada pengalaman sebelum ini, Persediaan kali ini lebih mudah, sama macam pi Bandung dan Jakarta. boleh baca kat sini
Tip 1 1. Book ticket flight?(kami book setahun sebelum travel,lama giler tunggu,sebab nak murah punya pasal)
2. Book hotel - boleh booking through agoda ke trivago atau lain2 web yang korang suka.
3. Book supir@pemandu pelancong

Namun,pengalaman kali ini memberi seribu makna. Bermula dengan flight Air asia yang tertunda selama 3 jam. Serik rasanya guna air asia. Selama setahun booking, 3 kali AA tukar jadual flight. Pada hari boarding pun, lewat. Bayangkan, kami tiba di flight Penang pada jam 6:30 pagi dengan harapan akan berlepas pada jam 9 lebih,namun tertangguh hingga jam 12 tengahari.
Dengan drama kat airport, kami tiba di Airport  Kualanamu, Medan dengan selamat.(Airport ni baru buka, jadi lebih cantik dari Airport Medan yang lama).

Oleh kerana kami dah booking supir, jadi keluar pintu airport, supir dan sedia menunggu kami. Kami guna Pak Roy(based on blog walking).
Oh ya,  perjalanan kali ni, kami booking hotel sendiri, dan susun itinerary sendiri. Itinerary kami sama macam travel agent punya.haha

Tip 2(kami nasihatkan kepada korang yang nak pi medan, booking hotel siap2 dengan travel agent di Indonesia(ambik package dari supir.-agak murah dan dorang boleh tolong pilihkan bilik yang best(view)

Oleh sebab kami booking sendiri,pilihan untuk bilik adalah terhad,terima jela.Keluar sahaja dari airport, kami terus pi makan tengahari,lapar sangat!al maklum,nunggu kat terminal lama sangat, disebabkan flight yang tertangguh.

Kedai makan tengahari(hari pertama)
Kedai ayam penyet cinderalas-sedap makan kat makan sini.
yang bestnya, semua restoran makan di Medan, pakej makan dia hanya sediakan,air masak,
Tip 3 jadi kalau korang nak order jus(kena bayar asing)
tapi sebab kami baru sampai, jadi supir belanja kami jus.hihi
Air jus yang pelik skit(jarang dijual di Malaysia)- Jus avokado, jus special(dalam dia ada nangka,tapi hidangan dia macam cendol),
kalau di sini fresh orange dorang panggil jus sunquick. Kalau order jus oren,dorang akan hantar jus jeruk(oren tangarine)

Then kami teruskan perjalanan ke Danao Toba.
Perjalanan ke sini mengambil masa 5 jam.
 Tip 4 Yang tak tahan,mabuk kenderaan(boleh tido or sediakan minyak angin). Kalau tak bawak, minta supir singgah kat kedai mart utk beli fresh care, minyak angin terbaik dorang-siap bau aromatherapy lagi.(beli berkotak sebagai cenderahati)
Perjalanannya penuh berliku, namun berbaloi, kerana kita dapat melihat suasana kampung/  kehidupan orang Medan sendiri.
Permandangan tu benar-benar menyedarkan kami,bertapa beruntungnya kita di Malaysia,kampung kita tidak sedaif mereka.

Kedai 1
Kedai Paten.
Rasanya semua supir akan bawak pelancong ke sini. Kedai ni menjual pelbagai kekacang,cuma namanya pelik sikit, Teng-teng,tong-tong.haha
Kami tak beli banyak,sekadar syarat je, sebab harga agak mahal. Lagi pun, kekacang je pun, boleh dapat di Malaysia. Kalau datang dari negara lain, mestilah kena beli sebagai ole-ole.

Oleh kerana, Danao toba ni terletak di pergunungan, pemandangan yang tasik terjadi hasil ledakan gunung berapi memang menkagumkan. SubhanaAllah.

Sebelum makan malam, kami beli simcard dulu (harga 90 ribu rupiah= rm30) berbaloi. Kami beli sebab nak whatapp senang or call di luar kawasan hotel.

Kedai makan malam-

Hotel Danao Toba Cottage,Parapat
Hotel pilihan ramai rakyat Malaysia. sebab pertama, pemandangan, sebab kedua(dekat untuk pergi pulau simosir esok harinya).

Hotel ni memang cantik, tapi kemudahan dia biasa-biasa je.
 Tip 5 Hotel ni takde iron ye,
 Plug pun ada satu, dinasihatkan bawak  international travel plug siap dengan extension plug.Bayangkan, satu plug, charge go pro, 2 plug charge handphone. hotel lain pun memang disediakan satu je port

Tip 6 - utk perempuan (sila bawak travel iron atau tudung yang tak perlu iron)
Perkhidmatan iron ada di sini tapi kena bayar, adik ada servis utk gosok tudung dia. charge- 13500 rupiah untuk 3 helai tudung bawal. (hotel ni je tak iron)
Esoknya, kami sarapan di hotel, Makanan dia boleh tahan

Hari kedua
Check out hotel dan bergerak ke Pulau Simosir. Jarak dari hotel ke jeti dekat je,kira-kira 5 minit.
Perjalanan feri mengambil masa 45 minit. Sebelum bergerak, ada budak-budak menyanyi, lepas tu minta tip(byrn seikhlas hati) dinasihatkan kepada korang bayar asing2 pada setiap bdk, jangan bagi kat sorang je,sebab dorang takkan share, anggap korang bagi kat dia je.
Di Pulau ni bayar barang2 cenderahati dijual. Tshirt cenderamata agak mahal.Nasihat saya lebih baik beli di Berastagi, kualiti pun lebih elok
Tips:  Usah  mudah cair dengan pujuk rayu dengan kata-kata manis penjual yang kononnya murah. Survey atau jalan2 dulu untuk bandingkan harga.

Ini adalah intinerary ke medan yang admya buat masa pergi dengan geng bulan mac hari tu.

bersambung...
siapa nak number contact Pak roy-hubungi admya fr.lisa10@gmail.com ye atau komen di ruangan komen ye