Sunday, November 17, 2013

Drama Novel Syuga di Wajahmu




Assalammualaikum.salam satu dunia.


Novel karya Laila Hanni akan menemui penonton pada 23 Disember 2013 di RTM
Tayangan: Isnin-Khamis 11.30  pagi



Para pelakon:
Ana Dahlia
Dazrin Kamarudin


Sinopsis:
Hairi telah diarahkan untuk membuat penyelidikan tentang hal ehwal kesihatan penduduk di sekitar kampung dan telah ditempatkan di kampung yang sama didiami oleh gadis pemalu bernama Idayu. Bibit cinta mula hinggap di hati Hairi sewaktu dia bersiar-siar di kawasan belukar yang cantik lagi nyaman yang juga sebenarnya merupakan tempat rahsia Idayu untuk menghiburkan hatinya. Pertemuan pertama Idayu dan  Hairi, melebatkan lagi rasa cinta di hati Hairi terhadap gadis pingitan ini. Walaupun dirinya sukar didekati, Idayu turut sama merasakan apa yang Hairi rasakan. Setelah beberapa lama Hairi cuba mengambil hati Idayu, ibu dan juga bapa Idayu sendiri... Hairi memberanikan diri untuk memberitahu hajat di hatinya itu. Mereka akhirnya bertunang dalam tempoh perkenalan yang singkat. Namun rahsia yang terbongkar tentang diri Idayu menyebabkan Idayu berasa sangat tertekan dan menyebabkan dia rasa sangat terhina. Idayu kemudian memutuskan pertunangannya dengan Hairi tanpa memberi sedikitpun penjelasan yang meyakinkan pemuda itu.

Setelah tamat pengajian Idayu berkerja sebagai jururawat peribadi kepada Engku Maryam yang sangat cerewet dan garang. Idayu memilih bekerja sebagai jururawat peribadi di rumah agam itu hanya kerana ingin terus meminggirkan diri dari dunia luar dan segala kisah hitam yang menyedihkan itu akan terus terkubur.

Namun pertemuannya dengan Engku Lokman, cucunda kepada Engku Maryam telah membawa kisah kasih yang ingin sekali dihindari oleh Idayu selama ini. Engku Lokman seorang yang mempunyai gaya hidup bebas dan sangat liar. Dia yang sedari kecil membesar di negara Barat telah menyebabkan tidak mengamalkan cara hidup Islam dan langsung tidak tahu adat budaya Melayu. Kehadiran Idayu yang baginya hanyalah seorang gadis biasa yang berasa dari kampung, yang kolot pengetahuannya, yang tidak tahu bergaya dan sememangnya  bukan citarasanya pada mulanya tidak diendahkan oleh Engku Lokman. Namun, kejadian di satu senja, telah menyebabkan Engku Lokman tidak mampu untuk menghindarkan gadis itu dari ingatannya. Terbawa-bawa dengan naluri lelakinya untuk memiliki tubuh mulus gadis itu, dia telah  memperkosa Idayu semasa gadis mulus itu sedang nyenyak tidur. Segala perlakuannya itu dirasakan sesuatu yang biasa kerana dia begitu jahil tentang soal agama dan budaya.

Kejadian itu telah menyebabkan Idayu tidak betah lagi untuk terus tinggal di rumah agam itu walaupun Engku Maryam begitu menyayanginya. Tetapi apabila perlakuannya itu diketahui oleh ayahandanya Engku Badrul yang sangat menyesali diri kerana telah membiarkan anaknya terus hanyut dengan dunia bebasnya, dia dipaksa mengahwini Idayu. Selepas mereka diijab kabulkan, rumah tangga mereka diuji apabila Astri, kekasih gelap Si Engku Lokman kembali menuntut janji yang pernah dibuat oleh Engku Lokman. Perjanjian tiga bulan untuk menjadi suami kepada Idayu telah meletakkan Engku Lokman dalam keadaan serba salah.

Apakah yang akan terjadi seterusnya? Adakah Astri telah menyebabkan terlerainya ikatan suci yang juga sebenarnya mempunyai rasa kasih dan sayang yang terlalu dalam antara Idayu dan Engku Lokman tetapi dipendamkan? Mampukah Idayu mengubah suaminya dari dosa dan noda hitam? Sejauh manakah rasa cinta Engku Lokman terhadap isterinya itu mendalam? Bahagiakah mereka akhirnya? Dan Hairi, apakah kembalinya dia nanti, adalah hanya untuk menagih cintanya yang tidak kesampaian? Syurga Di Wajahmu ada kesudahannya.

tonton online:
Ep 4
ep 8
(utk tengok episode lain,klik pada butang menu)

18 comments:

  1. cmner nk tgok ni klau 11.30 pagi..citer cm best jer..

    ReplyDelete
  2. apelah RTM nie tayang cite dh best cuma masa tak sesuai lgsg.. mana la boleh tgk 11.30 am. koje laa... adoiyai

    ReplyDelete
  3. Admin x de ke link tuk cite ni..??

    ReplyDelete
  4. macam best jer...cam ne nak tgk..admin tlg la...

    ReplyDelete
  5. Xsempat nk tgk nim.dah nk sekolahh.cne nk tgk on9

    ReplyDelete
  6. Knp xkuar pape video pn ek? Kna install ape2 player ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ader je video.dia ada bagi apa2 instruction kena guna downoad apa2 tak?

      Delete
  7. best gak citer ni...tiap2 hari rekod ja sbb x smpat tgk...tayangan waktu keja kot..huhu

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. kena tanya rtm.dorang yang sediakan link

      Delete
  9. Surga di-wajahmu Drama yang baik untuk semua penuntun dan pelakunya semua hebat hebat belaka, doa dari saya semuga anda berjay hendaknya Amiin

    ReplyDelete
  10. Waktu siaran yang tak kena menyebabkan kurangla penonton...surirumah pun sibuk time tu....nasib la x dpt tengok dn x dpt komen...kena cari novel je la...

    ReplyDelete
  11. drama yang best tapi masa tayangan yang kurang sesuai

    ReplyDelete

haip.nak kena ni.anonymous tak diterima.comment as pilih name/url then letak nama.boleh kan yunk.tq