join admya di FB

Tips Menjaga Buah Pinggang


Assalammualaikum.


Hari ni nak kongsi tips menjaga buah pinggang kita-satu organ yang penting dalam tubuh badan kita. Macam mana caranya?

1)Minum Air

Minum air sebenarnya membantu untuk mencairkan kandungan tinggi gula dalam darah.Air yang diperlukam dalam sehari 2.5 liter- air putih@masak tau.Air kopi,teh tak termasuk. Sebenarnya air yang mengandungi kafein ni membuatkan badan kita dehydrate atau kata lain kekeringan air.
Jadi minum air masak banyak-banyak.Sebab air penting untuk "regulate physical function dan merendahkan peluang untuk dapat cardivascular.

2) Amalkan makan buah-buahan segar

Buah-buahan segar boleh menjadi pilihan sebagai supplement diet kerana ia mengandungi pelbagai mineral dan vitamin. Kajian menunjukkan pengambilan vitamin A dan C akan menjaga kesihatan darah dan tulang. Masukkan buahan seperti oranges, epal,nenas,anggur dan lemon dalam diet korang.Kalau korang minat pisang,harap dikurangkan sebab gula dalamnya lebih complex dari buahan sitrus.
 
3) Senaman
 
 
Senaman harus diamalkan .3 kali seminggu 20-30 minit sekali sesi.

4) Makan kerap tapi dalam kuantiti yang sedikit.
 
Makan kerap tapi dalam kuantiti yang sedikit atau kecil akan memudahkan badan menyerap nutrien makanan dan kurang menghasilkan lemak.Dengan kurangnya lemak,insulin dalam badan akan menjadi normal.
 

5) Makanan lain yang baik untuk elak diabetes@kencing manis
 - Soya bean: baik untuk rendahkan kandungan gula dalam darah

-  Kayu manis -Amalan minum air suam dengan kayu manis(blender jadikan serbuk) setiap pagi boleh membantu kita kurang mendapat risiko diabetes.


Sharing is caring.
Take care.

Comments

Post a Comment

haip.nak kena ni.anonymous tak diterima.comment as pilih name/url then letak nama.boleh kan yunk.tq