join admya di FB

Masterchef Malaysia


Cooking Reality Show
Channel: Astro Ria 104
Star World 711
Day: A.Ria- Sat- Wednesday 9pm
S.World- Thurday 9.50pm
Official website:Astro/Masterchef

Peserta


top 24


Juri/Judge

Chef Priya,Chef Riz,Chef Yahya,Chef Zubir dan Chef Johari

Mesti Chef Riz mengambil peluang menggantikan ayahnya Chef Wan yang menolak menjadi Juri kerana terlalu sibuk.
Chef Zubir,Chef Riz dan Chef Johari adalah Juri tetap MASTERCHEF Malaysia
Chef Priya dan Chef Yahya juri sambilan


Tempat Memasak


Pintu Utama Masterchef - dimana bahan-bahan memasak tersedia.


Peralatan memasak ditaja oleh Panasonic Cooking Magic


Format Masterchef
1.Hari Sabtu adalah cabaran Peti Saji Misteri. Setiap peserta diberi kotak yang mengandungi bahan-bahan masak yang sama dan perlu menyediakan suatu hidangan yang menggunakan bahan-bahan yang diberikan saja. Hidangan ini akan dirasakan oleh Chef MCM, dan seorang pemenang akan dipilih. Pemenang Peti Saji Misteri akan diberi peluang untuk memilih sajian utama untuk cabaran Ujian Cipta Rasa. Peserta-peserta perlu mencipta satu hidangan dengan menggunakan Sajian Utama yang dipilih itu.



2.Hari Ahad membawakan Ujian Sajian Pantas ataupun Penyingkiran Uji Rasa. Tiga peserta yang tidak dapat memuaskan Chef MCM dari cabaran malam sebelumnya akan diberikan resipi untuk satu hidangan tertentu. Mereka perlu menghasilkan hidangan yang sama dalam masa yang diperuntukkan. Peserta yang membuat hidangan yang kurang memuaskan akan disingkir dari pertandingan ini.


3.Hari Isnin - Cabaran Chef Selebriti, di mana pemenang cabaran hari Sabtu akan bersaing dengan seorang chef tetamu. Pemenang cabaran ini akan dianugerahkan satu pin imuniti yang membenarkan peserta ini mengelakkan satu penyingkiran.


4.Hari Selasa membawakan Cabaran Sajian Luar. Para peserta akan dibahagikan kepada pasukan yang terdiri daripada bilangan yang sama dan diberi tugas dan jangka masa yang ditetapkan untuk melengkapkan cabaran ini. Tugas adalah seperti memasak untuk fungsi tali leher hitam atau kem tentera. Pasukan yang kalah akan menghadapi penyingkiran malam seterusnya.


5.Hari Rabu merupakan satu lagi pusingan penyingkiran. Peserta dalam pasukan kalah bersaing antara satu sama lain untuk menyingkirkan seorang lagi perserta dari pertandingan ini.


6.Hari Sabtu juga adalah Kuliah Master. Di sini, para hakim menjalankan satu kuliah untuk peserta yang masih tinggal dalam pertandingan ini. Biasanya, para hakim meninjau kembali cabaran yang telah diadakan dalam minggu yang lalu.



Ikan Merah Fillet dengan dumpling Chef Zubir

Kek Tiramisu Chef Riz

Warna dan teksturnya memang menarik
Rasa nak makan je tengok gambar nie...



Jangan lupa saksikan MASTERCHEF MALAYSIA MUSIM PERTAMA




Comments