join admya di FB

Risiko Korek Telinga



Menjadi sesuatu yang lumrah bahawa apa sahaja yang dijenamakan sebagai ‘tahi’ itu perlu dicuci. Di sinilah timbulnya kesilapan yang pertama.


Oleh itu,ramai yang mencari alternatif untuk membersihkan telinga dengan menggunakan pelbagai cara seperti menggunakan putik kapas dan benda tajam.
Lepas baca artikel baru tahu, korek telinga guna kapas sangat berisiko...

Risiko Korek Telinga


Habis tue,camana nak bersihkan telinga? Gunakan ear- drop.Boleh dapat di farmasi.Ia digunakan untuk mencairkan lilin telinga(tahi telinga) yang berlebihan..Guna ear drop seperti yang disyorkan pada kotak ear-drop.


Here are some tips to clean your ear Clean-Your-Ears


Tapi,ada sesetengah pakar mengatakan tak perlu korek @buang tahi telinga kerana badan menghasilkan tahi telinga untuk memerangkap kotoran atau jangkitan sebelum ia sampai ke telinga dalam. Mengorek telinga dengan menggunakan kapas  sebenarnya menolak lilin telinga(ear wax) ke gegendang telinga(ear drum) hingga menyebabkan masalah pendengaran.Apatah lagi,kalau kita guna benda benda tajam seperti pin, kunci, paper clip.


Lepas ini,kalau kita tak dengar sesuatu perkara ini adalah sebab kita terlalu kerap korek telinga bukan tak korek telinga

Comments